Nejsem vzdělána v ayurvédské medicíně. Mé osobní zkušenosti s úzkostmi mě k ayurvédě přivedly. Pohled auyrvédy a doporučení, která nabízí v souvislosti s úzkostmi pro mě byly tak užitečné, že mám chuť je sdílet. Nebudu se detailně pouštět do vysvětlování ayurvédských pojmů, protože jim sama nerozumím. Vezměme jen ty nejdůležitější pro pochopení naší záležitosti. Snad to bude pochopitelné i v mém někdy až příliš vše propojujícím podání.
Ayurvéda je velmi stará věda o životě. Využívá zákony přírody k péči o člověka – jeho fyzické a duševní zdraví. Nejde jen o doporučení stravy, ale o holistický pohled obsahující rady ohledně životosprávy, výběru aktivit a režimových opatření. Ty jsou užitečné zejména v případě vychýlení těla, duše a mysli z rovnováhy.
Dle ayurvédy je celý svět včetně našeho těla sestaven z pěti prvků – prostor, vzduch, oheň, voda a země. Podle jejich vzájemného „namíchání“ můžeme rozlišit tři dóši – principy nebo také energie s různým působením. Váta je složená z prostoru a vzduchu, Pitta z ohně a vody a Kapha z vody a země. Dle jedné z mnoha kategorizací lze říci, že Váta reprezentuje pohyb, Pitta energii a Kapha strukturu. Dle převahy dóš v těle můžeme u každého z nás určit osobní konstituci a na základě té dát doporučení vhodné stravy, režimu apod. Každá konstituce má specifické vlastnosti a inklinuje k specifickým neduhům. Je dobré znát svou konstituci, abychom se udržovali v pásmu zdraví a věděli, jak se projevuje vychýlení z rovnováhy. Konstituci si lze nechat vyčíst z pulzu. Určení konstituce z dotazníku může být někdy zavádějící, protože může být zkresleno aktuálními nerovnováhami v těle. To, že jsme určitá konstituce ještě neznamená, že nemůžeme mít dysbalanci v jakékoliv dóše. Jsou totiž v každém z nás přítomny všechny. Jen jejich vychýlení je u určité konstituce pravděpodobnější než u jiné.
A teď už pojďme k tomu, proč jste museli číst ten dlouhý úvod. Tedy k úzkostem. Úzkost je dle ayurvédy projevem dysbalance Váta dóši. Toho jemnohmotného v nás, prostoru a vzduchu, toho co je neustále v pohybu. V těle má princip Váty za úkol veškerý pohyb a transformaci – dýchání, žvýkání, polykání, ovlivňuje krevní oběh, činnost nervového a trávícího systému a má mnoho dalších funkcí. Dle ayurvédy Váta dóša sídlí v tlustém střevě, kůži, plicích a žaludku a ovlivňuje mozek, sluchový orgán, kosti, klouby, močové ústrojí a stehenní svalstvo. Její nerovnováha se na tělesné úrovni projevuje oslabeným trávením, nadýmáním, zácpou, záněty žaludku a střev, žlučníkovými a ledvinovými kameny, nemocemi kloubů a močového měchýře, jater a nervů, osteoporózou, suchou kůží a lámavosti nehtů. Z mentálního hlediska reprezentuje Váta tyto kvality: nízkou energii, slabost, citlivost, bystrost, velkou představivost, kreativitu, originalitu apod. Vychýlení z rovnováhy snadno vede k velké náladovosti, agitovanosti, nervozitě, úzkosti, strachům, hodně mluvy bez významu, k poruchám spánku a třesu. „Krásné“ názvy a příměry nerovnováhy v mentální oblasti jsou vybzikaná Váta, pocit jako v jedoucí houkající sanitce nebo když koně utečou z ohrady (kurzy Kateřiny Halamové).
Dóši jsou vepsané nejen v našem těle, ale můžeme jejich kvalitami popsat i jednotlivá roční období, denní dobu, životní období a události. Podzim, zima a u žen období po menopauze přináleží Vátě, dále pak pozdní odpoledne a stmívání. Z hlediska poporodních úzkostí je podstatné, že na konci těhotenství, při porodu a po něm také dochází k výraznému zvýšení Váty v těle. Porod je spojen s velkým pohybem energie generované přímo tělem a to Vátu zvyšuje enormě. Ženy se sklony k vátové nerovnováze tak v tomto období mají větší riziko jejího vzniku nebo prohloubení.
Vzhledem k tomu, ze má Váta kvalitu pohybu, lehkosti, chladu, suchosti, drsnosti, tak opačné kvality působí na nerovnováhu Váty blahodárně. Především je to stabilita, teplo, pravidelnost a výživné jídlo. Tak trochu opak toho, co přináší současná doba.
Jak tyto kvality uplatnit v praxi?
Stabilita znamená dobré vztahové zázemí, nasycení potřeby lásky. Sebeláska má v tomto ohledu opravdu důležité místo a můžeme ji projevovat sebepéčí. O té později. Stabilitu zvýší i omezení cestování a pravidelnost. Pocit stability a ukotvení je dán také pocitem z prostoru, v kterém žijeme. Můžeme si z domova nebo alespoň jeho části vytvořit teplé a měkké hnízdečko a vyvážovat tak chlad a drsnost Váty. Stabilitu přináší i ukotvení v našem těle, takže například jóga – ásanová praxe a pranayama(dechová cvičení) může v tomto ohledu nabídnout mnohé.
Důležité je nalezení pravidelnosti v každodennosti. Je dobré usilovat o pravidelnost spánku, v aktivitách a v jídle. Usínání do 22 hodiny je ideální. Pohyb je dobré mít pravidelný a mírný, např. chůze nebo plavání(samozřejmě ne hned po porodu). Avšak pamatujte, že procházky ve větrném a chladném počasí vybzikané Vátě také nepomohou.
Stravování je podstatná kapitola, protože právě stravou můžeme mnoho zlepšit a naopak. Nerovnováha Váty sama o sobě zhoršuje trávení, které je oslabené. Oslabení se projevuje nadýmáním, zácpou střídající někdy řidší stolici… zkrátka jako kdyby nám do našeho trávicího ohně foukal vítr. Důležité je nastolit pravidelnost, aby bylo tělo připravené na jídlo a vzalo z něj maximum, aniž by ho to zatížilo. V době nejvyššího trávicího ohně, což je 11-14 hodina je dobré sníst oběd. Dělat si hlad, takže mezi jídly netláskat, neujídat a nechat tělo strávit přijaté. Pomoci v rozhoření trávení může čaj z fenyklu, koriandru a římského kmínu. Obecně by mělo být jídlo výživné, dobře uvařené, teplé, mírně kořeněné a nikoliv suché. Vátu zhoršuje mnoho syrové stravy, pečivo, sušené ovoce, nadýmavá zelenina, smažená jídla, jogurty, cukr, hořké, trpké a pálivé pokrmy a pití studených nápojů a káva. Odpoledne kolem čtvrté se Váta začíná zvyšovat, tak je dobré si toho být vědom a nepodlehnout chuti na dobrůtky z bílého cukru, které Vátu dále zvýší. Pro harmonizaci Váty je skvělé zlaté mléko neboli kurkuma laté. Koření, které nabízí např. Sonnentor můžete přimíchat do kvalitního mléka, nechat povařit a případně dosladit medem nebo datlovým sirupem. Ten pocit prohřátí, vyživení a klidnější usínání chcete pak každý večer. Na pití zlatého mléka v těhotenství jsem v různých zdrojích našla různé názory, tak se raději vyhnu jejímu doporučení v tomto období. U kojících žen je zlaté mléko bezpečné dle dostupných zdrojů. Přepuštěné máslo(ghi) je další z ayurvédských pokladů pacifikujících Vátu. Tyto potraviny jsou skvělé zvlášť u těch „vysušenějších typů“. Lidem se sklony k snadnému přibírání by tyto dvě doporučení asi pocitově ani reálně neudělaly tak dobře.
V rámci sebepéče by byla velká škoda opomenout Vátu harmonizujicí techniku zvanou abhyanga- celotělová masáž teplým olejem. Teplý olej má kvality opačné k suchosti, drsnosti a chladu, takže je skvělým prostředkem k její harmonizaci. Udělat si večer chvíli pro sebe a promazat celé tělo teplým olejem je krásný vátu uklidňující rituál. Doporučený je seznamový olej. Určitě se ale dají využít i jiné. Já mám v oblibě meruňkový a mandlový. V těhotenství a po porodu je tato masáž velmi doporučovaná i každodenně a to zejména v oblasti břicha, kde Váta sídlí.
Postupně se mi podařilo do života zapojit většinu z těchto doporučení a vidím změnu. Úleva nastala už tehdy, když mi tyto ayurvédské pojmy pomohly se v problematice úzkostí lépe zorientovat a pojmenovat přesně to, co jsem uvnitř prožívala. Dále se mi daří vidět a cítit už jemné vychýlení z duševní rovnováhy a mít po ruce více prostředků, jak svou Vátičku nasměrovat tam, kde nedělá neplechu. Neříkám, že je to všelék, ale určitě může pomoci zlepšit kvalitu života těm, které úzkostné stavy trápí.
Přesto, že je můj život řízen nejen mými potřebami, ale i těmi dceřinými, lze uvedené zařadit do každodennosti a to se mi na tom fakt líbí.
V textu používám informace z kurzů ayurvédské poradkyně Kateřiny Halamové, z knihy Ayurvéda od Davida Freje, z knihy Iyengar yoga for motherhood od Grety Iyengar a spol a z dostupných internetových zdrojů.